Over Luthers Bach Ensemble

Het Luthers Bach Ensemble werd in 2006 opgericht vanuit de wens meer Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE is het enige Oude Muziekensemble in Noord-Nederland met een orkest en twee koren, een kleinkoor en een projectkoor. In de afgelopen jaren wist het LBE een kern van buitengewoon goede instrumentalisten aan te trekken. Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bijvoorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven.

Het LBE is letterlijk en figuurlijk gegrondvest in de Lutherse Kerk in Groningen. Het gebouw aan de Haddingestraat heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijk podium voor kleinere ensembles en kamermuziek. Daarnaast speelt het LBE op verschillende podia in Noord-Nederland, in de rest van Nederland en in Duitsland. De komst van het nieuwe Schnitgerorgel in 2017 is een belangrijke impuls voor muziekuitvoeringen in combinatie met dit orgel, een voor Nederland unieke combinatie.

kleinkoor Luthers Bach Ensemble

Artistiek leider

Tymen Jan Bronda, Artistiek leider

Tymen Jan Bronda, van origine organist, is initiator, artistiek leider en dirigent van het door hem in 2006 opgerichte Luthers Bach Ensemble. Hij kreeg zijn eerste orgelles toen hij zeven jaar was. Na een aantal jaren les te hebben gehad van Piet Wiersma ging hij studeren aan het conservatorium Groningen bij Johan Beeftink en Theo Jellema. Aan het conservatorium van Zwolle behaalde hij zijn diploma kerkmuziek. In 2009 werd zijn orgelstudie bij Reitze Smits, aan de Hogeschool voor de kunsten Utrecht, voltooid met de titel Master of Music.
Tymen Jan werd in 2001 cantor-organist van de Lutherse Gemeente te Groningen en organiseerde in deze kerk de serie ‘Orgel Anders’. Daarnaast speelt hij een belangrijke rol bij de Bachcantates die er ten gehore worden gebracht. Als docent kerkmuziek is hij verbonden aan de opleiding kerkmuziek Noord-Nederland van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
Als dirigent is hij verder verbonden aan kamerkoor Tiraña uit Groningen.
In 2012 nam Tymen Jan het initiatief tot een actie voor reconstructie van het voormalige Schnitgerorgel (1699/1717) van de Lutherse kerk in Groningen. Het klinkende resultaat van deze succesvolle actie, het door Bernhardt Edskes gebouwde barokorgel, kon in het Reformatiejaar 2017 in gebruik worden genomen. Zo herleeft in de Lutherse kerk in Groningen een historische praktijk waarin bij de uitvoering van Bach-cantates het orgel als continuo-instrument wordt ingezet. Het is een interessante ontwikkeling die in de barokke uitvoeringspraktijk internationaal de aandacht trekt.

.

Luthers Bach Ensemble – Onze Musici

Robert Koolstra, continuo & artistiek advies

Robert Koolstra studeerde orgel en klavecimbel aan het Noord Nederlands Conservatorium en kreeg daarna een studiebeurs voor zijn postgraduate degree aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.Hij speelde continuo in diverse ensembles en maakte concertreizen naar Europa, Azië en Amerika.
Als solist is hij regelmatig te horen op orgel en klavecimbel. Hij verleende medewerking aan verschillende tv- en radio-opnames.
Als artistiek adviseur en continuospeler is hij verbonden aan het koor en barokorkest van het Luthers Bach Ensemble. Onlangs soleerde hij onder de leiding van Ton Koopman met het Luthers Bach Ensemble in het klavecimbelconcert F-dur van J.S. Bach.
In 2008-2009 was hij hoofdvakdocent en hoofd van de afdeling klassiek aan het conservatorium in Chennai (India) op uitnodiging van dubbele Oscarwinnaar A.R.Rahman. Daarna werkte hij als kamermusicus en docent in Montreal (Canada).
Hij organiseerde klavecimbelfestivals in Groningen waar hij de afgelopen jaren integraal alle Partita’s, de Engelse Suites en het Wohltemperiertes Klavier van J.S. Bach uitvoerde. In het voorjaar van 2017 voerde het Luthers Bach Ensemble een nieuwe reconstructie uit van de Markus-Passion van Bach (1744) uit, samengesteld door Robert Koolstra op basis van bestaande cantates van Bach en voorzien van nieuwe, door Koolstra geschreven recitatieven.
Als organist is hij verbonden aan de Remonstrantse gemeente in Groningen.

Joanna Huszcza, aanvoerder

Joanna Huszcza is een hartstochtelijke speler van kamermuziek, naast haar activiteiten als aanvoerder en solist. Ze speelt vaak op belangrijke podia en festivals.

Zij werd geboren in Warschau en woont nu in Brussel. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag onder leiding van Enrico Gatti. Na haar afstuderen werd zij door de Muziekacademie van Lodz (Polen) uitgenodigd om het bespelen van de historische viool te introduceren in het lesprogramma. Als docent beleeft zij ook veel plezier aan de intense samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Brussel en de afdeling Oude Muziek daarvan. Zij geeft er regelmatig les vanaf 2015.

Dankbaar denkt zij terug aan de samenwerking met enkele van de meest intelligente en insprirerende persoonlijkheden in de muziekwereld. Deze ervaring stelde haar in staat om zelf naar antwoorden te zoeken en haar eigen muzikale context te vinden. Het idee dat muziek een taal is heeft haar nooit verlaten en vandaar dat zij een speciale belangstelling heeft voor het vocale aspect van het vioolspel.

Jo is net zo gek op koffie als op een open en vruchtbare muzikale dialoog met haar collega’s. Haar trouwe metgezel, de viool, is in 1689 gemaakt door Hendrik Jacobs in Amsterdam.

Robert de Bree, eerste hobo

Robert de Bree is een Nederlandse hoboïst, blokfluitist en improvisator.

Als artistiek leider van The Scroll Ensemble (www.thescrollensemble.com) richt hij zich op de kunst van het als ensemble improviseren van barokmuziek, een nog nauwelijks ontgonnen terrein. Het ensemble speelde onder meer met schrijver Guus Kuijer tijdens het Festival Classique, in de film Michiel de Ruyter en voor Koningin Beatrix.

Met violiste Rebecca Huber verrast hij het publiek in optredens met het barokorkest Symphonie Atlantique (www.symphonieatlantique.com) met nieuwe interpretaties van klassieke en romantische muziek zonder dirigent. Vorig jaar debuteerden zij in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.

Daarnaast vindt Robert het interessant om alleen op het podium te staan. Bijvoorbeeld met De Partita waarin op polyfonische etnische instrumenten zoals de Khaen preludes worden gespeeld voor Bachs Partita voor fluit, of Soli(tude), gebaseerd op zijn eigen teksten, composities en werken van Eyck en Berio.

Hij deed ook projecten met L’Arpeggiata, Holland Baroque, The Orchestra of the Age of Enlightenment en het Budapest Festival Orchestra, met Ton Koopman en Reinhard Goebel.

Hij was succesvol in verschillende concoursen, zoals het Prinses Christina Concours (2005), Musica Antica Brugge (2008) en met The Scroll Ensemble in York (2015). In mei 2015 was hij jurylid voor het internationale blokfluitcours ORDA in Amsterdam.

Robert gaf workshops aan de conservatoria van Den Haag, Rotterdam, Bydgoszcz en Katowice en zomercursussen in Mexico City en Warschau. In november 2016 zal hij voor de Stichting Huismuziek een introductiecursus improvisatie geven aan amateurmusici: iedereen kan leren improviseren! Dit jaar kijkt hij uit naar concerten met Sir John Elliot Gardiner, Akademie für Alte Musik, Collegium Vocale Gent en een hoboconcert van Vivaldi in het concert van het Collegium Vocale Fryslân en het Luthers Bach Ensemble (zie voor speeldata van het LBE elders in dit programmaboekje).

Zdenka Prochazkova, altviool

Nika Zlataric, violoncello

Silvia Jiménez Soriano, violone

Silvia Jiménez Soriano begon op haar twaalfde met het bespelen van de contrabas. Antonio Pérez was haar eerste leraar in Soria (Spanje) totdat ze naar Den Haag kwam om af te studeren bij Maggie Urquhart. Haar masterdiploma achtvoets violone gaf haar de kans om les te nemen bij Andrew Ackermann.

Silvia werkte samen met ensembles zoals de Akademie für Alte Musik, Concerto Köln, Orquesta Barroca de Sevilla, Combattimento, Musica Temprana, Luthers Bach Ensemble, Holland Baroque Society, Collegium Musicum Den Haag, Musica Poetica, Opera2Day, Florilegium Musicum, Los Musicos de su Alteza, Concerto Iberico, La Capilla Real, New Dutch Academy, La Spagna en vele andere.

Tegenwoordig treedt ze overal in de hele wereld op, maar vooral in haar twee vaderlanden, Spanje en Nederland. Ze reist tussen beide op en neer. Ze houdt van muziek, vrienden en sporten, vooral van fietsen.

Hugo Rodríguez Arteaga, fagot

Hugo Rodríguez Arteaga began studying bassoon in Santa Cruz de Tenerife, Spain, in 1999 with Prof. Maximiano Vera. In 2007 studied in Conservatorio Superior de Canarias with Ana Sánchez Clemente and finished with honors. After 2011 he studied historical bassoons and orchestral  conducting in the Royal Conservatory of The Hague. In 2017 he finished Master studies in The Hague with honors and distinction.

He plays in ensembles as the Orchestra of the Eighteenth Century, Die Kölner Akademie, MusicAEterna, Capella Cracoviensis, Lutherse Bach Ensemble, Les Vents Atlantiques, Orquesta Sinfónica de Galicia, Vox Luminis and more several groups. He has worked together with Frans Bruggen, Teodor Currentzis, James Coonlon, Rinaldo Alessandrini, Alfredo Bernardini, Marcus Creed, Harry Christophers, Alessandro de Marchi, Michael Alexander Willems, Pietro Rizzo, more active conductors.

Nowadays, he performs with several of the mentioned and other ensembles.  On the research field, he is coworking on study of early small-sized bassoons and also on the Romantic performance practice on wind instruments.

Dave Hendry, eerste trompet

Dave studied at the Royal Northern College of Music and the Royal College of Music. It was at the RNCM that he developed an interest in Baroque music, Early Brass and specifically the Natural Trumpet. Since graduating in 1990 after studying with David Staff and Michael Laird he has spent most of his career performing with Period performance ensembles in the UK and Europe. He is presently Principal Trumpet of the Gabrielli Consort and Players / Paul McCreesh (UK); Amsterdam Baroque Orchestra / Ton Koopman (Holland); and Les Talens Lyriques / Christophe Rousset (France).

In addition to these ensembles, he has performed with the English Concert, the Academy of Ancient Music, English Baroque Soloists, King’s Consort, New London Consort, The Sixteen, the Hanover Band, Early Opera Company, Orchestra of the 18th Century (Frans Bruggen), Gottingen Festspiel Orchester (Nicholas McGegan), Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), Les Concerts de Nations (Jordi Savall), Musica Antiqua Koln (Reinhard Goebel), Freiburg Baroque Orchestra, Drottingholm Baroque Ensemble, Stuttgart Baroque Orchestra, Netherlands Bachvereniging and Kolner Academie.

Dave has also used Natural trumpet when performing with modern ensembles such as the Chamber Orchestra of Europe, Ulster Orchestra, Bremen Kammerphilarmonie and the Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden.
He has toured extensively throughout Europe as well as North and South America, Scandinavia and the Far East.

In addition to his work at the RNCM, he has examined and taught at the Royal Academy of Music, Trinity College of Music, the Royal Welsh College of Music and Drama, Chetham’s School of Music and the Prins Claus Conservatoire in Groningen, Holland.

His discography includes Deutsche Gramophone, Decca, Erato, Philips, Virgin, Chandos, Naxos, Cpo, Deutsch Harmonia Munde performing repertoire by composers including Bach, Handel, Purcell, Biber, Praetorius, Buxtehude, Eccles, Mattheson, Mozart, Haydn, Gluck and Mendelssohn.

Bestuur & management

Leendert Klaassen

Sinds 1 mei 2021 voorzitter van het stichtingsbestuur van LBE.

Gepensioneerd bestuurder met langdurige ervaring in het openbaar bestuur en in de publieke sector. Burgemeester (Midwolda, Zuidhorn, Westerwolde), Griffier van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, Voorzitter Stenden Hogeschool.

Geboren in 1950, opgegroeid in de Stad Groningen. Rechtenstudie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vanaf 1984 bestuurlijk actief in de provincie Groningen. Diverse voorzitterschappen vervuld in de culturele sector: Federatie van Groninger Musea, Biblionet Groningen, Noord Nederlands Orkest, NNO Instrumentenfonds,  RTV Noord.

Levenslang gefascineerd door klassieke muziek, van Bach tot Gershwin…

Jarick Bruinsma

Sinds maart 2020 ben ik de nieuwe zakelijk leider van het LBE en daarmee opvolger van Titia Siekmans. Het is onder andere mijn taak om zakelijke afspraken te maken met musici, solisten en concertlocaties.

In 2019 behaalde ik mijn bachelor klassiek slagwerk aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en ik ben als paukenist en slagwerker actief in verschillende orkesten en ensembles.

Naast musiceren vervul ik ook andere rollen binnen verschillende culturele organisaties. Zo programmeer ik de muzikale omlijsting van het kunstevenement Kunst aan de Vaart, ben ik werkzaam in de productie van het Nationaal Jeugdorkest en werk ik bij Luc Kossen, stagemanagment en slagwerktechniek.

In Hoogeveen vond ik mijn eerste culturele baantje als gastheer in theater de Tamboer en leerde ik -tot genoegen van vrienden en familie- koken in Gasterij de Schildhoeve.

Titia Patberg

Sinds 2010 werk ik met veel plezier mee aan de organisatie bij het LBE. Samen met artistiek leider en zakelijk leider plannen we de projecten en maken die bijna altijd tot een ongeëvenaard succes. Het LBE en sinds kort ook de LBA is met twee koren en barokorkest de grootste oude muziekclub van het Noorden Daar kunnen we trots op zijn!

Mijn taken: Het regelen van praktische zaken vooraf en rondom concerten, denk aan contacten met musici, versturen van schema’s, het organiseren van gastadressen voor de musici. Tijdens de concertweekenden het in kaart brengen en uitvoeren van de logistiek rondom de concerten. Dit varieert van koffie maken tot het vervoeren en installeren van alle benodigde spullen. Dit samen met de inspiciënten en mijn assistenten niet te vergeten!

.

Annie-Evie Beukema

Al jaren zing ik met heel veel plezier bij de Lutherse Bach Academie met artistiek leider Tymen Jan Bronda.

Sinds eind 2019 heb ik het choir management van de LBA op me genomen. Alle regelzaken rond nieuwe aanmeldingen, audities, repetities en concerten liggen op mijn bordje. Programmering en samenstelling van de zangers voor een koorproject stem ik af met de artistiek leider. Leuk om op deze manier nog meer bij te kunnen dragen aan kwaliteitsverbetering en zangplezier.

.
.
.
.
.

Henk Timmerman

Mijn naam is Henk Timmerman en ik zing vanaf het begin in het kleinkoor van het LBE. Sinds een aantal jaren ben ik ook choir manager van het kleinkoor, wat inhoudt dat ik als schakel functioneer tussen het koor en de artistiek leider en bestuur. Mijn rol houdt hoofdzakelijk in het regelen van praktische zaken rondom repetities en concerten. Daarnaast heb ik afstemming met de artistiek leider over programmering en samenstelling van het koor.

.