Slotconcert Bachfestival Antwerpen

Zaterdag 20 september 20:15 Sint-Carolus Borromeuskerk Antwerpen

Het LBE is opnieuw te gast in Antwerpen voor het Bachfestival. In dit slotconcert staan de obligate (solo)orgelpartijen van Johann Sebastian Bachs cantates in het feestelijke middelpunt. Het laatste werk op deze slotavond, cantate BWV 35 Geist und Seele wird verwirret, heeft tevens een glansrol voor countertenor David van Laar. Tymen Jan Bronda speelt samen met klavecinist/organist Robert Koolstra de virtuoze orgelpartijen.
Bijzonder is ook dat het bekende klavecimbelconcert in C grote terts BWV 1061 op twee (kist)orgels zal worden uitgevoerd. Een feestelijk barokplaatje als slot van dit vijfde Bachfestival in Antwerpen.

uitvoerenden
barokorkest Luthers Bach Ensemble o.l.v. Tymen Jan Bronda
David Van Laar (countertenor) | Robert Koolstra & Tymen Jan Bronda (orgel/klavecimbel)

KAARTEN (klik op onderstaande plaatsnamen)
Antwerpen

Cantatedienst

Zondag 21 september 15:00 Lutherse kerk Groningen

programma
Johann Sebastian Bach, cantate Ich geh und suche mit Verlangen BWV 49

uitvoerenden
solisten & barokorkest Luthers Bach Ensemble o.l.v. Tymen Jan Bronda
Kristen Witmer (sopraan) | Drew Santini (bas)

 

Actus Tragicus: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit

Woensdag 24 september 20:00 uur Grote Kerk Dordrecht

Honderden cantates schreef Johann Sebastian Bach en in een hoog tempo. Elke cantate is een meesterwerk. De Actus Tragicus (Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106) uit 1707 is een van de bekendste. Het is een van de eerste cantates die Bach schreef, bestemd voor een begrafenisdienst. Het sterven wordt muzikaal verwoord als een vredig binnengaan in het paradijs. Het onderwerp van de Actus Tragicus is, geheel volgens het geloof in Bachs tijd, de tweedeling tussen een wereld vol ellende en de hoop op verlossing. De muziek ontroert, troost maar zit tegelijkertijd vol optimisme. Het LBE combineert dit werk met het motet Komm, Jesu, Komm.

programma
Praeludium in e BWV 548
Motet “Komm, Jesu, Komm” BWV 229
Trio over “Herr Jesu Christ, dich zu uns wend” BWV 655
cantate “Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” BWV 106
Fuga in e BWV 548

uitvoerenden
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, barokorkest & solisten)  o.l.v. Tymen Jan Bronda
Cor Ardesch (orgel solo) | Lucie Chartin (sopraan) | David van Laar (altus) | Olivier Kemler (tenor) | Drew Santini (bas)

KAARTEN
Kaartverkoop (alleen) aan de kassa via www.grotekerk-dordrecht.nl

Mariavespers – Claudio Monteverdi


Donderdag 16 oktober 19.30 Grote kerk Zwolle
Zaterdag  18 oktober 19.30 Martinikerk Sneek
Zondag  19 oktober 15:00 Martinikerk Groningen (i.k.v. Schnitgerfestival)

programma
In 1610 schreef schreef Claudio Monteverdi zijn beroemd geworden Mariavespers (Vespro della Beata Vergine), een groot hoogtepunt in de westerse sacrale muziek. In deze vespermuziek hoor je dat de muzikale verbinding tussen de oude renaissance-stijl (‘prima prattica’) en de nieuwere vroegbarokke stijl (‘seconda prattica’), die heel sterk op de verstaanbaarheid van de tekst was gericht. In deze afwisseling van stijlen vormen het Gregoriaans een bindend element. De Vespers brachten een omslag teweeg  in het muzikale denken van de zeventiende eeuw.

uitvoerenden
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & renaissance orkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda
Stefanie True (sopraan) | Viola Blache (sopraan) | Raphael Höhn (tenor) | Benedict Hymas (tenor) | Jeffrey Thompson (tenor) | Drew Santini (bas)

KAARTEN (klik op onderstaande plaatsnamen)
Zwolle – reguliere ticket
Zwolle – eerste rang
Zwolle – jongeren ticket

Sneek – reguliere ticket
Sneek – eerste rang
Sneek – jongeren ticket

Groningen via het Schnitgerfestival 

Cantatedienst

Vrijdag 31 oktober 19:30 Lutherse kerk Groningen

programma
Johann Sebastian Bach, cantate Nun danket alle Gott BWV 192

uitvoerenden
kleinkoor, barokorkest & solisten Luthers Bach Ensemble o.l.v. Tymen Jan Bronda

 

Gloria!

Donderdag 18 december 19.30 Akerk Groningen
Vrijdag  19 december 19.30 Nieuw Jeruzalem kerk Emmeloord
Zaterdag  20 december 19.30 Martinikerk Sneek
Zondag  21 december 15:00 Nicolaikerk Appingedam

programma
Een bijzonder Kerstprogramma rondom het Gloria in excelsis Deo dat de herders zongen toen de engelen in het veld hun kerstboodschap brachten.
Van Vivaldi klinkt het beroemde en bekende Gloria RV 589. Uit Bachs Hoogmis klinken Kyrie en Gloria. Bachs Hohe Messe is het bekendste koorwerk uit de 18e eeuw en wordt veelal gezien als het ultieme hoogtepunt uit het vocale oeuvre van Johann Sebastian Bach. Naast een 3-ledig Kyrie klinken in verschillende koordelen en aria’s de uitgebreide Gloria tekst.
Met de Quatre motets pour le temps de Noël componeerde Francis Poulenc in 1951/52 vier heel verschillende kerstmotetten, van het teruggehouden en mystieke O magnum mysterium (O wonderbaarlijk mysterie) tot het uitbundige Hodie Christus natus est (Vandaag is Christus geboren!) eindigend met Gloria in excelsis Deo.

uitvoerenden
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & barokorkest) o.l.v. Tymen Jan Bronda
Sara Jaeggi (sopraan) | David van Laar (countertenor) | Olivier Kemler (tenor) | Drew Santini (bas/bariton)

KAARTEN (klik op onderstaande plaatsnamen)
Groningen – reguliere ticket
Groningen – eerste rang
Groningen – jongeren ticket

Emmeloord- reguliere ticket
Emmeloord – jongeren ticket

Sneek – reguliere ticket
Sneek – eerste rang
Sneek – jongeren ticket

Appingedam – reguliere ticket
Appingedam – eerste rang
Appingedam – jongeren ticket

Actus Tragicus: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit


Vrijdag 23 januari 2026
20:00 Akerk Groningen
Zaterdag 24 januari 20:15 Grote kerk Leeuwarden

Honderden cantates schreef Johann Sebastian Bach en in een hoog tempo. Elke cantate is een meesterwerk. De Actus Tragicus (Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106) uit 1707 is een van de bekendste. Het is een van de eerste cantates die Bach schreef, bestemd voor een begrafenisdienst. Het sterven wordt muzikaal verwoord als een vredig binnengaan in het paradijs. Het onderwerp van de Actus Tragicus is, geheel volgens het geloof in Bachs tijd, de tweedeling tussen een wereld vol ellende en de hoop op verlossing. De muziek ontroert, troost maar zit tegelijkertijd vol optimisme.
De Trauer-kantate Du aber, Daniel, gehe hin (TWV 4-17) van Telemann is waarschijnlijk in opdracht gecomponeerd voor een rouwdienst van een plaatselijke man van aanzien, genaamd Daniel (‘du gottgeliebter Daniel’, deel 7).
Vanwege de rouwplechtigheid spelen in alle beide voornoemde composities twee viole da gamba, naar gewoonten van de tijd. Telemanns cantate heeft daarnaast vier vocale partijen, een blokfluit, een viool, een hobo en een groter bezette continuogroep (orgel, cello, violone, fagot). De mooiste cantates van Bach en Telemann in één avond de mooiste locaties van Groningen en Leeuwarden! Van harte welkom…

programma
Georg Philipp Telemann – Du aber, Daniel, gehe hin (TWV 4-17)
Johann Sebastian Bach – Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106)

uitvoerenden
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, barokorkest & solisten)  o.l.v. Tymen Jan Bronda
Lucie Chartin (sopraan) | David van Laar (altus) | Olivier Kemler (tenor) | Drew Santini (bas)

 

Matthäus-Passion (semi-scenisch)

woensdag 11 maart 2026 19.30 Koepelkerk Smilde
donderdag 12 maart 
19:30 Grote kerk Harderwijk
vrijdag 13 maart 19:30 Martinikerk Groningen
zaterdag 14 maart 19:30 locatie nnb
zondag 15 maart 15:00 Martinikerk Doesburg
dinsdag 17 maart 19.30 Grote of Martinikerk Sneek

programma
In 2026 opnieuw de voor Nederland unieke semi-scenische Matthäus Passion. Door het Dagblad van het Noorden uitgeroepen tot ‘Beste Klassieke Muziekuitvoering 2022’ en in 2023 bekroond met vijf sterren in Dagblad Trouw. In deze semi-scenische Matthäus hebben solisten en koor dagelijkse kleding aan en zingen ze alles uit het hoofd. Het maakt dat de interactie tussen de zangers onderling en met het publiek groter wordt. Gebaren en bewegingen onderstrepen het drama van de passie. Het Luthers Bach Ensemble is het enige muziekgezelschap in Nederland dat de Matthäus op deze manier uitvoert. De regie voor deze productie ligt net als voorheen in handen van Marc Pantus. ‘Mijn doel is om via het intense begrip van de muzikale en literaire tekst van de Matthäus het stuk te ontdoen van haar aureool. Er moet voor gezorgd worden dat het stuk nu, op dit moment, voor ons iets te betekenen heeft.’ 

uitvoerenden
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & barok-orkest) o.l.v. Marc Pantus (regie & artistieke leiding)
Roder Jongenskoor | nnb (Evangelist) | Berend Eijkhout (Christus) | Kristen Witmer (sopraan) | David van Laar (altus) | Olivier Kemler (tenor) | Drew Santini (bas)