Who are we? 2019-07-22T08:44:46+00:00

About Luthers Bach Ensemble

The Luthers Bach Ensemble was founded in 2006 from a desire to perform more Bach cantatas using authentic performance practice. The LBE is the only Early Music ensemble in the Northern Netherlands with an orchestra and two choirs (a chamber choir and a project choir).

In recent years, the LBE has managed to attract a core of exceptional instrumentalists. The LBE aims to involve the audience in the emotional richness and intense drama of Baroque music, for example through theatrical performances. This is consistent with the views from the time of Bach that music can give emotional insight into the essential aspects of life.

The LBE is based in the Lutheran Church in Groningen. The building on the Haddingestraat has evolved over the years into an important platform for smaller ensembles and chamber music. The LBE also plays at various venues in the Northern Netherlands, in the rest of the Netherlands and in Germany. The arrival of the new Schnitger in 2017 has been a major boost for musical performances with this organ, a combination unique to the Netherlands.

LBE Chamber Choir

Artistic director

Tymen Jan Bronda, Artistic director

Organist / conductor and founder of the LBE, Tymen Jan Bronda, is LBE’s artistic director.

Tymen Jan Bronda received his first organ lessons when he was seven years old. After having lessons for a few years with Piet Wiersma he studied at the Conservatoire in Groningen under Johan Beeftink and Theo Jellema. He graduated in church music from the Conservatoire in Zwolle. In 2009, he completed his organ studies with Reitze Smits at the Utrecht School of the Arts with a Master of Music after recitals in the Joriskerk in Amersfoort and in the Basilica of Our Lady in Zwolle.

Tymen Jan Bronda has been the cantor-organist at the Lutheran Church in Groningen since 2001. Since then he has coordinated the “Orgel Anders” initiative (“Organs with a difference”) in the church. He also has an important role to play in the cantatas which are performed on the second Sunday of the month in the Lutheran Church in Groningen. As a teacher of church music he is affiliated with the Church Music Study Program in the Northern Netherlands which takes place under the auspices of the Church Music Office of the Protestant Church in the Netherlands (PKN).

In 2006 Tymen Jan founded the Luthers Bach Ensemble, which specializes in Baroque performance practice. With the LBE he has performed -besides many Bach cantatas- all of Bach’s Lutheran Masses. In November 2011 he performed the Mass in B minor by Bach. He also conducts the Groningen chamber choir Tiraña.

Luthers Bach Ensemble – Our instrumentalists

Robert Koolstra, continuo & artistiek advies

Robert Koolstra studeerde orgel en klavecimbel aan het Noord Nederlands Conservatorium en kreeg daarna een studiebeurs voor zijn postgraduate degree aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.Hij speelde continuo in diverse ensembles en maakte concertreizen naar Europa, Azië en Amerika.
Als solist is hij regelmatig te horen op orgel en klavecimbel. Hij verleende medewerking aan verschillende tv- en radio-opnames.
Als artistiek adviseur en continuospeler is hij verbonden aan het koor en barokorkest van het Luthers Bach Ensemble. Onlangs soleerde hij onder de leiding van Ton Koopman met het Luthers Bach Ensemble in het klavecimbelconcert F-dur van J.S. Bach.
In 2008-2009 was hij hoofdvakdocent en hoofd van de afdeling klassiek aan het conservatorium in Chennai (India) op uitnodiging van dubbele Oscarwinnaar A.R.Rahman. Daarna werkte hij als kamermusicus en docent in Montreal (Canada).
Hij organiseerde klavecimbelfestivals in Groningen waar hij de afgelopen jaren integraal alle Partita’s, de Engelse Suites en het Wohltemperiertes Klavier van J.S. Bach uitvoerde. In het voorjaar van 2017 voerde het Luthers Bach Ensemble een nieuwe reconstructie uit van de Markus-Passion van Bach (1744) uit, samengesteld door Robert Koolstra op basis van bestaande cantates van Bach en voorzien van nieuwe, door Koolstra geschreven recitatieven.
Als organist is hij verbonden aan de Remonstrantse gemeente in Groningen.

Joanna Huszcza, aanvoerder

Joanna Huszcza is een hartstochtelijke speler van kamermuziek, naast haar activiteiten als aanvoerder en solist. Ze speelt vaak op belangrijke podia en festivals.

Zij werd geboren in Warschau en woont nu in Brussel. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag onder leiding van Enrico Gatti. Na haar afstuderen werd zij door de Muziekacademie van Lodz (Polen) uitgenodigd om het bespelen van de historische viool te introduceren in het lesprogramma. Als docent beleeft zij ook veel plezier aan de intense samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Brussel en de afdeling Oude Muziek daarvan. Zij geeft er regelmatig les vanaf 2015.

Dankbaar denkt zij terug aan de samenwerking met enkele van de meest intelligente en insprirerende persoonlijkheden in de muziekwereld. Deze ervaring stelde haar in staat om zelf naar antwoorden te zoeken en haar eigen muzikale context te vinden. Het idee dat muziek een taal is heeft haar nooit verlaten en vandaar dat zij een speciale belangstelling heeft voor het vocale aspect van het vioolspel.

Jo is net zo gek op koffie als op een open en vruchtbare muzikale dialoog met haar collega’s. Haar trouwe metgezel, de viool, is in 1689 gemaakt door Hendrik Jacobs in Amsterdam.

Robert de Bree, eerste hobo

Robert de Bree is een Nederlandse hoboïst, blokfluitist en improvisator.

Als artistiek leider van The Scroll Ensemble (www.thescrollensemble.com) richt hij zich op de kunst van het als ensemble improviseren van barokmuziek, een nog nauwelijks ontgonnen terrein. Het ensemble speelde onder meer met schrijver Guus Kuijer tijdens het Festival Classique, in de film Michiel de Ruyter en voor Koningin Beatrix.

Met violiste Rebecca Huber verrast hij het publiek in optredens met het barokorkest Symphonie Atlantique (www.symphonieatlantique.com) met nieuwe interpretaties van klassieke en romantische muziek zonder dirigent. Vorig jaar debuteerden zij in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.

Daarnaast vindt Robert het interessant om alleen op het podium te staan. Bijvoorbeeld met De Partita waarin op polyfonische etnische instrumenten zoals de Khaen preludes worden gespeeld voor Bachs Partita voor fluit, of Soli(tude), gebaseerd op zijn eigen teksten, composities en werken van Eyck en Berio.

Hij deed ook projecten met L’Arpeggiata, Holland Baroque, The Orchestra of the Age of Enlightenment en het Budapest Festival Orchestra, met Ton Koopman en Reinhard Goebel.

Hij was succesvol in verschillende concoursen, zoals het Prinses Christina Concours (2005), Musica Antica Brugge (2008) en met The Scroll Ensemble in York (2015). In mei 2015 was hij jurylid voor het internationale blokfluitcours ORDA in Amsterdam.

Robert gaf workshops aan de conservatoria van Den Haag, Rotterdam, Bydgoszcz en Katowice en zomercursussen in Mexico City en Warschau. In november 2016 zal hij voor de Stichting Huismuziek een introductiecursus improvisatie geven aan amateurmusici: iedereen kan leren improviseren! Dit jaar kijkt hij uit naar concerten met Sir John Elliot Gardiner, Akademie für Alte Musik, Collegium Vocale Gent en een hoboconcert van Vivaldi in het concert van het Collegium Vocale Fryslân en het Luthers Bach Ensemble (zie voor speeldata van het LBE elders in dit programmaboekje).

Zdenka Prochazkova, altviool

Nika Zlataric, violoncello

Silvia Jiménez Soriano, violone

Silvia Jiménez Soriano begon op haar twaalfde met het bespelen van de contrabas. Antonio Pérez was haar eerste leraar in Soria (Spanje) totdat ze naar Den Haag kwam om af te studeren bij Maggie Urquhart. Haar masterdiploma achtvoets violone gaf haar de kans om les te nemen bij Andrew Ackermann.

Silvia werkte samen met ensembles zoals de Akademie für Alte Musik, Concerto Köln, Orquesta Barroca de Sevilla, Combattimento, Musica Temprana, Luthers Bach Ensemble, Holland Baroque Society, Collegium Musicum Den Haag, Musica Poetica, Opera2Day, Florilegium Musicum, Los Musicos de su Alteza, Concerto Iberico, La Capilla Real, New Dutch Academy, La Spagna en vele andere.

Tegenwoordig treedt ze overal in de hele wereld op, maar vooral in haar twee vaderlanden, Spanje en Nederland. Ze reist tussen beide op en neer. Ze houdt van muziek, vrienden en sporten, vooral van fietsen.

Hugo Rodríguez Arteaga, fagot

Hugo Rodríguez Arteaga began studying bassoon in Santa Cruz de Tenerife, Spain, in 1999 with Prof. Maximiano Vera. In 2007 studied in Conservatorio Superior de Canarias with Ana Sánchez Clemente and finished with honors. After 2011 he studied historical bassoons and orchestral conducting in the Royal Conservatory of The Hague. In 2017 he finished Master studies in The Hague with honors and distinction.

He plays in ensembles as the Orchestra of the Eighteenth Century, Die Kölner Akademie, MusicAEterna, Capella Cracoviensis, Lutherse Bach Ensemble, Les Vents Atlantiques, Orquesta Sinfónica de Galicia, Vox Luminis and more several groups. He has worked together with Frans Bruggen, Teodor Currentzis, James Coonlon, Rinaldo Alessandrini, Alfredo Bernardini, Marcus Creed, Harry Christophers, Alessandro de Marchi, Michael Alexander Willems, Pietro Rizzo, more active conductors.

Nowadays, he performs with several of the mentioned and other ensembles. On the research field, he is coworking on study of early small-sized bassoons and also on the Romantic performance practice on wind instruments.

Dave Hendry, eerste trompet

Dave studied at the Royal Northern College of Music and the Royal College of Music. It was at the RNCM that he developed an interest in Baroque music, Early Brass and specifically the Natural Trumpet. Since graduating in 1990 after studying with David Staff and Michael Laird he has spent most of his career performing with Period performance ensembles in the UK and Europe. He is presently Principal Trumpet of the Gabrielli Consort and Players / Paul McCreesh (UK); Amsterdam Baroque Orchestra / Ton Koopman (Holland); and Les Talens Lyriques / Christophe Rousset (France).

In addition to these ensembles, he has performed with the English Concert, the Academy of Ancient Music, English Baroque Soloists, King’s Consort, New London Consort, The Sixteen, the Hanover Band, Early Opera Company, Orchestra of the 18th Century (Frans Bruggen), Gottingen Festspiel Orchester (Nicholas McGegan), Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), Les Concerts de Nations (Jordi Savall), Musica Antiqua Koln (Reinhard Goebel), Freiburg Baroque Orchestra, Drottingholm Baroque Ensemble, Stuttgart Baroque Orchestra, Netherlands Bachvereniging and Kolner Academie.

Dave has also used Natural trumpet when performing with modern ensembles such as the Chamber Orchestra of Europe, Ulster Orchestra, Bremen Kammerphilarmonie and the Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden.
He has toured extensively throughout Europe as well as North and South America, Scandinavia and the Far East.

In addition to his work at the RNCM, he has examined and taught at the Royal Academy of Music, Trinity College of Music, the Royal Welsh College of Music and Drama, Chetham’s School of Music and the Prins Claus Conservatoire in Groningen, Holland.

His discography includes Deutsche Gramophone, Decca, Erato, Philips, Virgin, Chandos, Naxos, Cpo, Deutsch Harmonia Munde performing repertoire by composers including Bach, Handel, Purcell, Biber, Praetorius, Buxtehude, Eccles, Mattheson, Mozart, Haydn, Gluck and Mendelssohn.

The board and management

Ton Kee Voorzitter

Sinds najaar 2014 betrokken bij het LBE en vanaf 1 mei 2015 voorzitter.

Pensionado. In werkend leven Directeur Universitair Medisch Centrum Groningen, Bestuurder Medische Faculteit RUG, Directeur Academie Minerva Groningen, Docent Sociologie RUG.

Jaargang 1949; geboren en getogen in Zaandam, sociologie gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Vanaf 1974 woonachtig in Groningen.

Voornaamste bestuurlijke activiteiten in culturele veld: Academie Minerva (1993-97), Nederlands Stripmuseum (1995-2002), Noord Nederlands Toneel (1999-2009), Voorzitter Studium Generale Groningen (2006-2013)

Liefhebber van veel soorten muziek, maar Bach wint in alle categorieën. Bespeelt helaas geen instrument, maar zingt sinds september 2015 met grote inzet en veel plezier in het Concertkoor KOV.

Titia Siekmans

Ik ben Titia Siekmans, In het werkzaam leven operationeel manager van Transport bij PostNL.
Naast een drukke, intensieve baan is het voor mij een ontspanning om met klassieke muziek bezig te zijn. Dat doe ik sinds 2010 met veel plezier als zanger bij de Lutherse Bach Academie en vanaf 2014 als zakelijk leider LBE.
Het valt onder mijn verantwoordelijkheid zakelijke afspraken met musici en locaties te maken. Daarvoor heb ik veelvuldig contact met artistiek leider en bestuur om, samen met hen, de juiste afwegingen en keuzes te maken. Alles in kader van de afgesproken cijfers en de muzikale prestatie die wij willen leveren.

Titia Patberg, floormanager LBE

Sinds 2010 werk ik met veel plezier mee aan de organisatie bij het LBE. Samen met artistiek leider en zakelijk leider plannen we de projecten en maken die bijna altijd tot een ongeëvenaard succes. Het LBE en sinds kort ook de LBA is met twee koren en barokorkest de grootste oude muziekclub van het Noorden Daar kunnen we trots op zijn!

Mijn taken: Het regelen van praktische zaken vooraf en rondom concerten, denk aan contacten met musici, versturen van schema’s, het organiseren van gastadressen voor de musici. Tijdens de concertweekenden het in kaart brengen en uitvoeren van de logistiek rondom de concerten. Dit varieert van koffie maken tot het vervoeren en installeren van alle benodigde spullen. Dit samen met de inspiciënten en mijn assistenten niet te vergeten!

Betty Knigge

Als choir manager van de LBA ben ik de schakel tussen projectzangers en dirigent. Dit betekent vooral veel regelzaken rondom de repetities. Maar dit doe ik niet helemaal alleen; veel zangers helpen vaak een handje mee. Elke zanger die zich aanmeldt bij het LBA wordt uitgenodigd voor een audtie. Voor velen een spannend moment, maar onmisbaar bij het instand houden van de kwaliteit van het koor. Deze auditie wordt om de 3 á 4 jaar herhaald, zodat we kunnen rekenen op de maximale inzet en kwaliteit van de zangers. Samen met de dirigent en andere musici die meeluisteren, proberen we deze stemaudities zo goed maar ook zo ontspannen mogelijk te organiseren. Elke keer weer een uitdaging!

Mijn naam is Henk Timmerman en ik zing vanaf het begin in het kleinkoor van het LBE. Sinds een aantal jaren ben ik ook choir manager van het kleinkoor, wat inhoudt dat ik als schakel functioneer tussen het koor en de artistiek leider en bestuur. Mijn rol houdt hoofdzakelijk in het regelen van praktische zaken rondom repetities en concerten. Daarnaast heb ik afstemming met de artistiek leider over programmering en samenstelling van het koor.

Ite Harm Meerveld

Ik ben sinds een aantal jaren de inspiciënt van het LBE/LBA wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de benodigde materialen bij concerten. Dit doe ik in een harmonieuze samenwerking met floormanager Titia Patberg. Daarnaast kook ik geregeld tijdens projecten en ben ik beschikbaar voor overige hand- en spandiensten. Sinds 2008 zing ik met veel plezier mee als tenor in het projectkoor (LBA)
In het dagelijks leven werk ik in een verpleeghuis van zorginstelling ZINN. Daarnaast ben ik huismeester van het Juffer Margaretha Gasthuis. Sinds 2017 ben ik daarnaast vrijwilliger bij het Leger des Heils, waar ik mee help om maaltijden te bereiden.

Marlite Halbertsma heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en werkte vanaf 1972 in Groningen als docent kunst- en cultuurgeschiedenis aan de Academie Minerva. In 1989 ging zij werken als universitair docent en later als hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, afdeling Erasmus School of History, Culture and Communication. Zij organiseerde diverse tentoonstellingen en deed onderzoek op het gebied van feministische kunst, stadsgeschiedenis (met name Rotterdam) en erfgoed. Na haar emeritaat in 2012 richtte zij zich weer op Groningen en is sinds 2015 lid van het bestuur van het Luthers Bach Ensemble.

Info volgt